Home   

Incasso tijdens de vakantieperiode. Wel of niet doen?

Incasso tijdens de vakantieperiode, wel of niet doen? Het incasseren van jouw openstaande facturen is niet iets waar je veel tijd aan wilt besteden. Je wilt je gewoon bezighouden met je onderneming en ondernemen en je niet druk maken om de facturen die nog openstaan. Als je dat dan toch moet doen schuif je het weer voor je uit: want het is een vakantieperiode! Dan kom je toch niet met een incasso? Wat doe je wel en wat doe je niet tijdens de vakantieperiode met de incasso van je facturen?

Blog incasseren tijdens vakantietijd aug 2020

Wat is de vakantieperiode voor een tijd?

Kees van Houwelingen augustus 2020

In de vakantieperiode nemen veel ondernemers ook even wat gas terug. Ze gaan op vakantie of nemen even afstand van het werk. Ook veel werknemers hebben een aantal weken vrij gepland en gaan op vakantie. In deze vaak rustige tijd is er weinig nieuws en staan veel nieuwe initiatieven stil. Dat betekent niet dat de zaken bij een ondernemer stil staan. Veelal lopen de verkopen gewoon door, blijven er betalingen binnenkomen moeten facturen gewoon betaald worden. Een vakantietijd is dan wel een rustigere tijd, maar zeker niet alles ligt stil.

Niet in de problemen raken

Wanneer je nadenkt over het wel of niet incasseren van jouw facturen wil je er in elk geval voor zorgen dat je zelf niet in de problemen komt. Wordt een grote factuur die al 2 maanden uitstaat tijdens de vakantieperiode niet betaald en vind je het lastig om deze te incasseren tijdens de vakantietijd, dan kan het gebeuren dat jij daardoor zelf niet op vakantie kunt of zelf ook bepaalde nota’s niet kunt betalen. Tijdens de vakantieperiode mag je best een beetje voor jezelf zorgen. Zorg dat je niet in de problemen komt door een factuur niet te incasseren met eventueel de tussenkomst van de deurwaarder.

Aangepaste incasso

Wil je wel een deurwaarder inschakelen voor de incasso van jouw vordering tijdens de vakantieperiode, maar wil je niet direct een volledig incassotraject ingaan, Van Houwelingen & Partners kan ook een aangepast traject aanbieden, waarin net iets voorzichtiger te werk wordt gegaan en net iets meer tijd wordt gegeven voor het betalen van jouw facturen. Zo ben je toch bezig met het incasseren van jouw factuur, maar heb je wel oog voor de rustperiode die ook jouw klant heeft.

Blijf bezig!

Kom je pas na de vakantieperiode met de herinnering of de aanmaning van jouw factuur? Dan kan je klant dat ook als “erg laat” ervaren. Bovendien ben jij een professional en heb jij niet alleen een professionele dienst of product, maar is alles in jouw bedrijf professioneel, van je website tot aan je debiteurenbeheer. Ook het incassotraject van jouw openstaande facturen mag professionaliteit uitstralen. Blijf dus vooral bezig, ook tijdens de vakantieperiode. Verlies het belang van jouw klant niet uit het oog, maar vergeet ook jezelf niet.

Advies nodig over een incasso tijdens de vakantieperiode? Of een incasso uit handen geven? Neem contact met ons op.

Kees van Houwelingen

Gerechtsdeurwaarder

Icoon telefoon  010 - 460 44 66 Icoon mailen  E-mail ons